Baggrund:
Selvom karrierelæring i store træk handler om at fokusere på læringen og ikke på selve valget, skal det aldrig være hemmeligt, at det vi øver os på er at træffe valg – vi er i gang med at lære at træffe dem. For at lære det, kan en metode være, at opdage og reflekterer over nogle af de kendte situationer vi træffer valg i.
Formål:
• Bevidsthed om nogle af de hverdagsvalg vi træffer hver dag.
• At træne evnen til at stille spørgsmål ved de valg, der virker selvfølgelige.
• At træne evnen til at reflekterer over vores valg.
Metode:
CL-struktur, fælles spørgsmålsfacilitering, spørgsmål efter narrativ praksis der udfordrer karrierelæringens fire faser Opdage, ordne, fokusere og forstå.
Organisering:
• To cirkler med lige mange i hver (hvis ulige antal lav evt to og to enkelte steder).
• En indercirkel med alle eleverne der kigger ud.
• En ydercirkel med alle forældrene der kigger ind.
• Spørgsmål stilles og introduceres efter spørgeguiden.
• Husk at man siger pænt god dag og præsenterer sig, når man står overfor hinanden.
Første runde
• Elever stiller spørgsmål til den voksne foran sig (begge spørgsmål introduceres samtidig): Hvad går du til/laver i din fritid? Hvorfor startede du til det og er det noget, du har interesseret dig for altid?
• Forælder/voksen stiller samme spørgsmålet til eleven foran sig.
TO SKRIDT TIL HØJRE I BEGGE CIRKLER – NY AT STÅ OVERFOR.
Og igen: Husk at man siger pænt goddag og præsenterer sig når man står overfor hinanden.
Anden runde
• Voksne stiller spørgsmål: Har du valgt Tysk eller Fransk, hvorfor valgte du det – og ville du vælge noget andet nu, hvis du kunne vælge om? Hvorfor? (Evt. samme om valgfag.)
• Elev stiller spørgsmålet: Valgte du Tysk eller Fransk, hvorfor valgte du det – og ville du vælge noget andet nu, hvis du tænker på hvad du har haft brug for af sprog ind til nu? (Evt. samme om valgfag.)
TO SKRIDT TIL HØJRE I BEGGE CIRKLER – NY AT STÅ OVERFOR.
Og igen: Husk at man siger pænt goddag og præsenterer sig når man står overfor hinanden.
Tredje runde
• Elev stiller spørgsmål: Hvad er det bedste ved din arbejdsdag og kan du se at du bruger noget af det, du lærte i skolen når du arbejder? Hvis jeg spurgte din søn/datter, hvad tror du så han/hun ville tro, at du synes var det bedste ved din dag?
• Voksen stiller spørgsmålet: Hvad for et fag kan du bedst lide i skolen, og hvorfor tror du, at det er dit yndlingsfag? Hvis jeg spurgte en af dine gode venner, hvad tror du så han/hun ville svare på, hvad dit yndlingsfag er?
Farvel og tak for snakken
Øvelsen rundes af med følgende spørgsmål:
• Forældre – var der noget i børnenes svar der overraskede jer?
• Elever – var der noget i de voksnes svar der var overraskende/underligt?