Formål
EVA igangsatte i 2016 undersøgelsen Unges veje mod ungdomsuddannelse, der følger en årgang af unge fra 8. klasse og fire år frem. Undersøgelsen har vist, at næsten halvdelen af de unge allerede i 8. klasse synes, det er et stort pres at skulle vælge, hvad de skal efter skolen. Et flertal af unge mener, at de ikke får nok hjælp til at træffe deres uddannelsesvalg, samtidigt med, at de oplever uklarhed med hensyn til uddannelsesparathedsvurderingerne. Desuden oplever mange af de unge, som erklæres ikke-parate at stå alene med deres udfordringer. På den baggrund er det relevant, at der skabes en dybere forståelse af de unges syn på uddannelsesvalget og ikke mindst den hjælp og vejledning, de får undervejs. Det er denne øvelse med tilhørende spørgeguide et bidrag til.
Formålet er:
• At give en stemme til de unge og mulighed for at lade dem fortælle om deres blik på uddannelsesvalget og vejledningen
• At skabe bedre forståelse for, hvad UPV er, og hvad kriterierne omhandler.
• At nuancere elever og forældres opfattelse af UPV og skabe en mere nuanceret fortælling om det at være parat eller ikke parat.
Fremgangsmåde
1. Elever introduceres til UPV af lærer/vejleder i skoletiden.
2. Øvelsen sættes på et forældremøde eller en temaaften om UPV eller spørgeguides udsendes til elever og forældre til hjemme-brug.
Spørgeguide 11
Formål
Selvom du sikkert har hørt om begrebet UPV, og at den er en del af udskolingen, giver det ikke nødvendigvis forståelse for, hvad faglige og f.eks. praksisfaglige kompetencer egentlig handler om. Det er måske også uklart for dig, hvilke sociale og personlige kompetencer lærerne taler om, når de fortæller om UPV. Hvad vil det f.eks. sige at være ’valgparat’, ’ansvarlig’ og udvise ’skabertrang’?
Det skal denne spørgeguide hjælpe dig og dine forældre til bedre at forstå. I spørgeguiden skal vi finde konkrete eksempler fra din hverdag, hvor du – måske uden at være klar over det – rent faktisk udviser an- svarlighed, skabertrang mv. Måske elsker du at være hjælpetræner på håndboldholdet, måske går du op i at bygge ting eller måske betyder det meget for dig at komme til tiden skolen eller være en god ven i skole osv. Når du finder sådanne eksempler fra din hverdag eller f.eks. taler med dine klassekammerater eller hører deres bud på, hvordan de handler i dagligdagen, kan det give dig et bedre billede af, hvad kriterierne i UPV handler om. Og det kan f.eks. give dig og dine klasse- kammerater idéer til, hvor du evt. sammen med dine forældre, kan styrke din indsats og det, de voksne kalder ’kompetencer’ og ’færdigheder’.
Spørgsmål til elever
• Ved du, hvad UPV er?
• Har din lærer/vejleder sat dig ind i de ting, der tæller i UPV (faglige, personlige og sociale forud sætninger og praksisfaglige kompetencer)?
• Hvad synes du om, at der findes noget som UPV?
• Er der noget, der gør dig usikker ved UPV – prøv at skrive stikord på hvad + hvilke følelser det giver dig
• Ved du, hvad det er for ting, dine lærere kigger på, når de skal vurdere om du er uddannelsesparat eller ej? Skriv et par stikord
• Hvornår synes du, at du får den undervisning, der passer bedst til dig?
• Hvis din træner eller arbejdsgiver skulle sige noget om dig og din person, hvad tror du han/hun ville sige? Hvilke ting ville vedkommende fremhæve?
• Hvordan synes du, at forældre kan hjælpe deres børn med at huske det, de skal huske til deres skole? (bøger, lektier, opgaver)
• Er der nogen, du kan tale med om UPV’en og de ting, du er bekymret for?
• Har du en fornemmelse af, hvad dine stærke sider er i forhold til fag, socialt i skolen, personligt og i forhold til dine evner til at være kreativ/bygge noget/skabe noget/få gode idéer/finde løsninger? Du kan selv finde på andre eks.
• Hvad tror du, der sker efter folkeskolen, hvis man ikke vurderes parat?
• Hvis du skulle gætte; hvad var så et af dine forældres yndlingsfag i skolen?
• Forklar, hvornår du synes du, at du allerbedst kan koncentrere dig og hvorfor. Kom med et konkret eksempel.
• Hvis man bliver vurderet parat, er det så en garanti for, at man bliver glad for sit valg af uddannelse?
• Hvad er dine styrker?
• Hvad er ikke dine styrker?
• I hvilken af kategorierne (faglige, personlige, sociale og praksisfaglige kategorier – se fakta ark sidst i øvelsen) mener du selv, at du er/var mest parat?
• Hvor er/var du mindst parat?
• Hvad tror du, at dine forældre mener, er dine styrker? Og dine lærere ?
• I forh. til de fire områder i UPV (se fakta ark sidst i øvelsen), hvor tror du så, dine forældre vil sige, at du kan arbejde med noget? Og hvad vil dine lærere sige om det samme?
• Er du motiveret til at arbejde med nogle områder i UPV? Hvorfor/hvorfor ikke?
Eksempler fra din hverdag – om motivation
• Har du lyst til at lære og bidrage aktivt i undervisningen? Find et eks.
• Har du nogle drømme om noget, og har du prøvet aktivt at få drømmen til at gå opfyldelse? Find et eks.
• Får du af dig selv lyst til aktivt at søge viden om et emne? Find et eks.
• Har du viljen til at gøre ting færdige, du er påbegyndt? Find et eks.
Eksempler fra din hver dag – om selvstændighed
• Er du i stand til at finde ud af, hvem du kan tale med og bede om hjælp, hvis du har brug for det? Find et eks.
• Kan du danne nye relationer og venskaber? Find et eks.
• Kan du træffe egne valg og beslutninger og følge dem? Find et eks.
• Har du et fritidsjob?
Eksempler fra din hverdag – om ansvarlighed
• Er du i stand til at holde en aftale, som du selv laver med lærere eller andre? Find et eks.
• Tager du ansvar for en fælles opgave i skolen og gør dit, for at opgaven/gruppearbejdet lykkes? Find et eks.
• Er du forberedt til timerne? Find eksempler i forskellige fag.
• I hvilke fag er du bedst til at forberede dig og i hvilke mindst? Hvad skyldes det?
• Afleverer du dine opgaver?
• Er du i stand til at møde op på et bestemt sted som aftalt?
• Er du seriøs omkring det, du laver fagligt og socialt? Giv et eksempel på hvordan.
• Kan du modtage konstruktiv kritik og påtage dig din del af ansvaret, når noget kører skævt? Giv et eksempel
Eksempler fra din hverdag – om valgparathed
• Er du engageret og aktiv, når der skal tages beslutninger? Hvordan? Find et eks.
• Er du bevidst om, at valg har konsekvenser? Find et eks. med en konsekvens fra dit liv
• Hvad skal der f.eks. til for, at du tror, du bliver vurderet uddannelsesparat – og hvor kan du se, at du kan sætte ind og forbedre din indsats?
• Giv et eksempel på en situation, du kender fra hverdagen, hvor dine interesser og det, du er god til bedst forenes?
• Hvad kan du bruge dine interesser til i forhold til at vælge uddannelse eller job i fremtiden? Hvad er dine stærke sider, og hvor kan de bruges i forhold til at finde en uddannelse og senere et job, hvor de bruges?
• Hvad synes du om at skulle gå med på andres idéer i et gruppearbejde?
• Kan du modtage respons og bruge kritik konstruktivt? find et eks.
• Bruger du den feedback, du får i gruppearbejde til f.eks. at ændre adfærd eller gøre anderledes? Find et eks.
Eksempler fra din hverdag – om respekt
• Kan du tilsidesætte dine egne behov for at få noget til at lykkes? Find et eks.
• Kan du vise hensyn over for andre elever? Find et eks.
• Respekterer du de anvisninger, din lærer kommer med? Find et eks.
• Anerkender du og lytter du til andres holdninger? Find et eks.
• Har du en forståelse for, at andre kan tænke anderledes end dig? Find et eks. hvor det har vist sig.
Eksempler fra din hverdag – om praktiske fag
• Find områder, du synes er spændende, og som du måske godt kunne se dig selv uddanne dig i eller engang arbejde med. Kom gerne med eks. som ikke står her, men hvor du ikke kun skal sidde med næsen i en bog (design/håndværk/madkundskab/sundhed/naturen/service/salg/billedkunst/musik).
• Synes du, at der i skolen er fokus på, at der er andre færdigheder end boglige? I hvilke fag?
• Kom med et par idéer til et skoleprojekt eller en opgave i din fritid, som du godt kunne tænke dig at lave inden for et af områderne eller et område, hvor du ikke kun skal læse i en bog(design/håndværk/madkundskab/sundhed/naturen/service/salg/billedkunst/musik).
• Kom med et eksempel på et projekt eller en idé, som kunne være sjov at lave i din fritid, og hvor du bruger dine hænder/din kreativitet og mange gode skæve idéer.
• Kan du komme på et projekt, som ville kunne løse et eller andet problem i hverdagen (du må finde på, lige hvad du vil).
• Hvilke færdigheder kræver det af dig, at du bruger?
• Synes du, du kan lære noget af at arbejde problemorienteret og virkelighedsnært: f.eks. bruge matematik og praktisk kunnen til at udregne og tegne skolens nye cykelstativer eller designe bæredygtige kostplaner og lave mad sammen med dine venner, der kunne sælges i kantinen/serveres for ældre på et plejehjem – eller noget helt fjerde?
• Betyder det noget for dig at undervisningen foregår varieret; dvs. ikke kun drejer sig om at sidde med næsen i en bog, men f.eks. også har materialer mellem hænderne. (f.eks. hvor du skal tegne en følelse/ at lære om luftstrømme og aerodynamik ved at ombygge modelfly, spille teater for at træne fremmedsproglige kompetencer, forstå brøker ved at arbejde med takt og rytme i musik?) Kom selv med flere eksempler.
Spørgsmål til forældre
• Har I en klar fornemmelse af, hvad kriterierne i UPV står for og handler om?
• Hvis ikke, så diskuter, hvad der er uklart, og hvorfor det er uklart
• Hvad mangler I evt. mere viden om?
• Hvad synes du om, at der findes en UPV?
• Hvordan kan I som forældre understøtte jeres barn i forhold til at forberede barnet på UPV?
Eksempler fra dit barns hverdag – om motivation
• Oplever du, at dit barn har lyst til at lære og bidrage aktivt i undervisningen? Find et eks.
• Har dit barn nogle drømme om noget, og har dit barn prøvet aktivt at få drømmen til at gå opfyldelse? Find et eks.
• Får dit barn af sig selv lyst til aktivt at søge viden om et emne? Find et eks.
• Har dit barn viljen til at gøre ting færdige, som han/hun er påbegyndt? Find et eks.
Eksempler fra dit barns hver dag – om selvstændighed
• Er dit barn i stand til at finde ud af, hvem han/hun kan opsøge for hjælp, hvis han/hun har brug for det? Find et eks.
• Kan dit barn danne nye relationer og venskaber? Find et eks.
• Kan dit barn træffe egne valg og beslutninger og følge dem? Find et eks.
• Har dit barn et fritidsjob og eller går til en fritidsaktivitet, som barnet selv har valgt og prioriterer i hverdagen?
Eksempler fra dit barns hverdag – om ansvarlighed
• Er dit barn i stand til at holde en aftale, som det selv laver med dig/lærere eller andre? Find et eks.
• Tager dit barn ansvar for en fælles opgave i skolen, og gør sit for at opgaven/gruppearbejdet lykkes? Find et eks.
• Er dit barn forberedt til timerne? Find eksempler i forskellige fag.
• I hvilke fag er dit barn bedst til at forberede sig og i hvilke mindst? Hvad skyldes det?
• Afleverer dit barn sine opgaver?
• Er dit barn i stand til at møde op på et bestemt sted som aftalt? .
• Er dit barn seriøs omkring det, han/hun laver fagligt og socialt? Giv et eksempel på hvordan.
• Kan dit barn modtage konstruktiv kritik og påtage sig din del af ansvaret, når noget kører skævt? Giv et eksempel
Eksempler fra dit barns hverdag – om valgparathed
• Er dit barn engageret og aktiv, når der skal tages beslutninger? Hvordan? Giv et eks.
• Er dit barn bevidst om, at valg har konsekvenser?
• Hvad skal der f.eks. til for, at du tror, dit barn bliver vurderet uddannelsesparat – og hvor kan du se, at dit barn skal sætte ind og forbedre indsats?
• Giv et eksempel på en situation fra hverdagen, hvor dit barns interesser og kompetencer bedst forenes?
• Hvad kan du bruge dit barns interesser til i forhold til at vælge uddannelse eller job i fremtiden? Hvilke stærke sider har dit barn, og hvor kan de bruges i forhold til at finde en uddannelse og senere et job, hvor de bruges?
• Hvad synes dit barn om at skulle gå med på andres idéer i et gruppearbejde)
• Kan dit barn modtage respons og bruge kritik konstruktivt? Find et eks.
• Bruger dit barn den feedback, det får i gruppearbejde til f.eks. at ændre adfærd eller gøre anderledes? Find et eks.
Eksempler fra dit barns hverdag – om respekt
• Kan dit barn tilsidesætte sine egne behov for at få noget til at lykkes? Find et eks.
• Kan dit barn vise hensyn over for andre elever? Find et eks.
• Respekterer dit barn de anvisninger, lærerne kommer med?
• Anerkender og lytter dit barn til andres holdninger? Find et eks.
• Har dit barn en forståelse for, at andre kan tænke anderledes? Find et eks. hvor det har vist sig.
Eksempler fra dit barns hverdag – om praktiske fag
• Find områder, som dit barn synes er spændende, og som du eller dit barn måske godt kunne se sig selv i, f.eks. en uddannelse, eller engang skulle arbejde med. Kom gerne med eks. som ikke står her, men hvor det er et område, som har en praksis dimension (design/håndværk/madkundskab/sundhed/naturen/service/salg/billedkunst/musik).
• Synes du, at der i skolen er fokus på, at der er andre færdigheder end boglige? I hvilke fag?
• Nævn et eksempel, hvor dit barn har lavet noget enten i skolen eller i fritiden/på en ferie, hvor han/hun brugte andre kompetencer end boglige inden for design/håndværk/madkundskab/sundhed/naturen/service/salg/billedkunst/musik.
• Kom med et eksempel på et projekt eller en idé, som du godt kunne forestille dig, at dit barn kunne synes ville være sjovt at lave i skolen eller i fritid, hvor dit barn bruger sin kreativitet, sine gode eller skæve idéer eller sine hænder til at frembringe noget.
• Kan du komme på et projekt, som du tror, dit barn ville kunne bidrage med, og som vil kunne løse et eller andet problem i hverdagen (du må finde på, lige hvad du vil).
• Hvilke færdigheder kræver det af dit barn?
• Kan dit barn lære noget af at arbejde problemorienteret og virkelighedsnært: f.eks. bruge matematik og praktisk kunnen til at udregne og tegne skolens nye cykelstativer eller designe bæredygtige kostplaner, lave mad sammen med sine venner, der kunne sælges i kantinen/serveres for ældre på et plejehjem – eller noget helt fjerde?
• Betyder det noget for dit barn, at undervisningen foregår varieret; dvs. ikke kun kræver at sidde med næsen i en bog, men f.eks. også betyder man har materialer mellem hænderne ,f.eks. tegner en følelse i billedkunst/lærer om luftstrømme og aerodynamik ved at prøve at ombygge modelfly, spiller teater for at udtrykke et menneskeligt/socialt eller kulturelt emne, forstår brøker ved at arbejde med takt og rytme i musik? Kom selv med flere eksempler.
• I hvilken af de 4 kategorier vurderer du, at dit barn er stærkest?
• Hvornår synes du, at dit barn får den undervisning, der passer bedst til hende/ham?
• Hvilket fag er dit barns yndlingsfag i skolen, vurderer du?
• Forklar, hvornår du synes, dit barn er bedst til at koncentrere sig og hvorfor? Kom med et konkret eksempel.
• Hvis dit barns træner/arbejdsgiver i et fritidsjob skulle vurdere dit barn ud fra kriterierne i UPV, hvor tror du så, at dit barn har flest færdigheder/kompetencer?
• Og inden for hvilke fag tror du, at dit barn har flest færdigheder/kompetencer i forhold til UPV’ens forskellige fokuspunkter?
• Hvordan synes du, at du som forælder kan understøtte og hjælpe dit barn med at styrke områderne i UPV, som eleverne vurderes på?
• Hvad tror du, der sker efter folkeskolen, hvis dit barn ikke vurderes uddannelsesparat?
• Hvordan tror du, det vil påvirke dit barn, hvis han/hun ikke vurderes uddannelsesparat?
• Hvis man bliver vurderet parat, er det så en garanti for, at man bliver glad for sit valg af uddannelse?